Pancakes from around the world

Pannkaks-FIESTA!

har beslutat att varje helg fram tills att jag inte pallar längre..så ska jag göra pannkakor från världens alla hörn.
Som ni förstår så inledde jag med amerikanska och nu i helgen ska jag testa på thailändska pannkakor.
Tydligen är det en delikatess som man absolut inte ska missa.
Sökte på lite recept och hittade några bra.
Gillade kommentaren under ett av recepten:

"har du aldrig smakat dom här pannkakorna har du inte levit. Så detta rekomenderar jag med hela mitt hjärta!!"
Postat av Thailandsbruden den 20 september 2009


haha, jag ska inte kommentera verbet "levit"....
Hoppas i alla fall att de är så goda som denna lilla analfabet påstår :P nee, jag skojar. Inte analfabet, bara lite slooow.

Här har ni receptet om ni blev sugna:

För fyra personer behöver du:

  • 2,5 dl vetemjöl (rismjöl)
  • 1 stort ägg
  • 1/4 tsk salt
  • 0,5 dl iskallt vatten
  • 1 msk smält smör
  • Olja att steka

Gör så här:

Blanda mjöl, salt, smör och ägg - späd med vatten och arbeta samman till en deg. Låt degen vila lite. Dela i bitar och kavla eller tryck ut till tunna pannkakor.

Stek de tunna pannkakorna i olja, fyll med banan och chokladsås och vik samman till fyrkantiga paket.


OCH så här ser de ut:




och såhär kan det se ut :) yuummiii!
De små grejerna som ser ut som hamsterlortar är ju då strössel. Pannkakorna ska helst serveras med banan och nutella! ooh sweet lord :P



 


Kommentarer
Postat av: Peter

Bra att du ger recept på sånt här precis inför min deffsäsong :D

2010-02-09 @ 21:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0