neeej! fy fan!!!

Alltså mår helt illa nu...
Såg det här klippet och artikeln på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6530347.ab

Det handlar om ett program på svt som besöker en Peruansk familj och käkar middag hos dem.
Maten som serveras är ett marsvin som man tydligen får se dödas av mamman i familjen..?!! Hon bryter nacken av den, sen tillagar hon den söta lilla gnagaren :(

Jag vet att det är dubbelmoral av mig att tycka synd om det lilla stackars marsvinet medan jag nästan varje dag äter kött av något slag.
Men som de nämner i artikeln och det som verkligen bör poängteras är ju att det är ju inte någon professionell "avrättning". Hon kan ju inte veta om djuret får onödigt mycket lidande exempelvis. Dessutom så visste inte familjen som hade sålt marsvinet på blocket till dem att djuret skulle vara till middag. Det känns ju ännu sjukare.
Tänk så är var det en annons där det stod något sånt här:

"Vi säljer nu vårt kära lilla marsvin Majja pga plötslig allergi som uppstått i familjen. Bur och tillbehör ingår så klart. Vi hoppas att någon snäll djurvän vill ha henne och ta hand om henne, för hon är väldigt snäll och gullig"

Så får den här stackars familjen se sitt lilla marsvin som de sålt bli uppätet????

I'm sorry...jag har kanske enligt många ingen rätt att tycka att detta är lite äckligt eftersom jag är köttätare.
Jag orkar faktiskt inte gå in på den diskussionen. Men jag tycker verkligen att det ska finnas gränser för vad det är för kött vi ska äta och inte äta...vissa traditioner får ju fan ta och stanna i hemlandet. Här i sverige ska man fan inte äta djur som folk har hemma och gullar med.

Jag blev ialf extremt äcklad och illa till mods...
Kommentera gärna och skriv era åsikter!!

whaat me?? for dinner?!!


Kommentarer
Postat av: Rustan

Haha, nae jag skulle nog inte kunna äta den där trots allt. Jag tror det är söthetsfaktorn som är avgörande om man vill äta djuret eller ej, iaf för min del.



Marsvinet har helt enkelt för hög söthetsfaktor, i förhållande till en ko eller gris.



Dessutom är jag ett big fan av marsvin sedan långt tillbaka i tiden, när jag var liten skulle jag o Fille köpa sånna. Vi byggde burar och allting. Vi målade dem med spray från biltema, min bur var sprayad "baby blå" så stod det "MUFF" med silvrig färg på väggen. Gayigaste buren ever var det, att marsvinet skulle heta MUFF gör ju inte saken bättre.



Jag köpte inget marsvin dock, men Fille gjorde, eller gjorde han? Nu minns jag inte, aja, det var kul att bygga burarna i alla fall.



Tror jag köpte en Tamagotchi istället, inget marsvin, men en digital dinosaur. ;)

2010-02-03 @ 18:13:27
URL: http://www.rustowski.com
Postat av: Aggro

haha! lilla Rusti. Synd att du inte köpte en liten muff :)

Ja, den är faktiskt sjukt jävla söt. Jag har ju liksom inte gullat med grisar och kossor på samma sätt som med små marsvin så känner inget emotionellt band till dem.

2010-02-03 @ 18:49:50
URL: http://aggnuschka.blogg.se/
Postat av: Peter

Tror det är ganska svårt att undvika dubbelmoral i detta fallet såvida man inte är vegetarian. Jag hade ju själv en sällskapsgris under ett antal år, men inte har jag problem att äta bacon eller fläskkotlett.



Ekorrar ska ju tydligen vara (eller var i alla fall under en tid) en delikatess på finare restauranger, de är ganska söta de med.

2010-02-03 @ 21:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0